Του Αργύρη Παγαρτάνη
Όταν φτιάχνεις μια ομάδα από το μηδέν πρέπει να έχεις πολλά: Γεμάτο πορτοφόλι για τα έξοδα, έξωθεν καλή μαρτυρία για να εμπνεύσεις εμπιστοσύνη, έναν χώρο για να στεγάσει τα όνειρά σου και, κυρίως, ένα κοινό οπαδών-πελατών, που θα σε στηρίξει και θα σε δικαιώσει. Ότι σωστά είδες το κενό και το εκμεταλλεύθηκες.
Η ιστορία με έναν σύλλογο που θα εκπροσωπεί το λαμπερό Παρίσι στο ευρωπαϊκό μπάσκετ λίγο απέχει από το να χαρακτηριστεί «πονεμένη». Διαχρονικά, μάλιστα.
Το πρότζεκτ έχει δελεάσει πολλούς. Και δυνητικά έχει τέτοιες προοπτικές, που στην κυνική γλώσσα των επενδυτών αναφέρεται ως «λεφτά στην τράπεζα». Στο κάτω-κάτω, το μπάσκετ είναι δημοφιλές σε όλη τη Γαλλία, γιατί να μην είναι στην πρωτεύουσα; Μόνο ο δήμος του Παρισιού, στα στενά διοικητικά του όρια, έχει πάνω από 2 εκατομμύρια κατοίκους. Όλη η αστική μητροπολιτική περιοχή ξεπερνάει τα 11 εκατομμύρια. Δεν είναι δυνατόν μέσα σ’ αυτούς να μην βρίσκονται 10.000-20.000 που να θέλουν να βλέπουν κάθε εβδομάδα μπάσκετ υψηλής ποιότητας.
Η σημερινή αντίπαλος του Παναθηναϊκού, η Παρί Μπάσκετμπολ, ιδρύθηκε το 2018 και είναι το τελευταίο χρονικά απ’ αυτά τα φιλόδοξα πρότζεκτ. Αυτό σημαίνει ότι τα προηγούμενα… απέτυχαν! Είτε φαλίρισαν οικονομικά, είτε δεν μπορούν να εκφράσουν ως σύλλογοι το Παρίσι συνολικά. Η Ρασίνγκ Παρί, που ιδρύθηκε το μακρινό 1922, μετά από ένα λαμπερό πρώτο μισό της δεκαετίας του 1950 (τρεις τίτλοι το 1951, 1953 και 1954) φυτοζωούσε και τελικά κατέρρευσε οικονομικά, για να ενωθεί το 2007 με τη Λεβαλουά, την ομάδα από τα βόρεια προάστια της περιοχής Ο-Ντε-Σεν.
Η Μετροπολιτάν 92, η ομάδα που προέκυψε απ’ αυτή την ένωση, άλλαξε και το όνομά της για να προσελκύσει κόσμο. Αγωνίζεται μεν στην LNB Pro A, την μεγαλύτερη κατηγορία του γαλλικού μπάσκετ, αλλά τις περισσότερες φορές παλεύει να γεμίσει το «Μαρσέλ Σερντάν» των 4.000 θέσεων. Η Ναντέρ, ιστορικός σύλλογος από τα δυτικά (ιδρύθηκε το 1927) έχει παρόμοιο ταβάνι, απευθύνεται σ’ εκείνες τις γειτονιές και μετά βίας κι αυτή γεμίζει το 3.000 θέσεων «Παλέ ντε Σπορ».
Αν κάτι πρέπει να αναγνωρίσουμε στην Παρί Μπάσκετμπολ, εκτός από τα μεγάλα της όνειρα, είναι η διαφορά προσέγγισης του κόσμου. Από την αρχή ο Ντέιβιντ Καν και οι συνεργάτες του δεν μπήκαν στη λογική «ανοίξαμε, πουλάμε μπασκετικό, γιατί δεν έρχεστε μέσα;» και μετά να κατηγορούν τον κόσμο ότι δεν ενδιαφέρεται. Έστυψαν το μυαλό τους να βρουν τρόπους και μεθόδους για να φέρουν τον κόσμο στο γήπεδο.
Γιος μιας πολυμελούς εβραϊκής οικογένειας από το Όρεγκον, ο 61χρονος σήμερα Καν μετά τις σπουδές του στη νομική στο UCLA ξεκίνησε μια καριέρα που τον έφερε κοντά σε ομάδες του ΝΒΑ, στην αρχή σαν νομικός σύμβουλος και μετά σαν εκτελεστικός διευθυντής. Πέρασε από τους Ιντιάνα Πέισερς και του Μινεσότα Τίμπεργουλβς.
Το πρώτο που αναφέρεται γι’ αυτόν, βέβαια, είναι μια μνημειώδης γκάφα. Ενώ οι Τίμπεργουλβς είχαν να διαλέξουν το Νο5 και το Νο6 στο ντραφτ του ΝΒΑ το 2009, αυτός αποφάσισε να διαλέξει τον Ρίκι Ρούμπιο και τον Τζόνι Φλιν και να αφήσει τον Στεφ Κάρι. Στους «λύκους», πάντως, παρέμεινε μέχρι το 2013.
Εκείνη τη χρονιά, λέει, μπήκε στο μυαλό του να ασχοληθεί με το ευρωπαϊκό μπάσκετ και το Παρίσι, που το είχε επισκεφθεί πολλές φορές για τουρισμό, πάντα τον δελέαζε. Συμπτωματικά, εκείνη τη χρονιά έγινε μια κίνηση από τρεις συλλόγους στα ανατολικά προάστια (ένας εκ των οποίων είναι ο Αθλητικός Σύλλογος του Υπουργείου Οικονομικών!) να ενωθούν για να παίξουν στην ΝΜ3, την 5η κατηγορία της γαλλικής μπασκετικής πυραμίδας. Η σημερινή Παρί Μπάσκετμπολ είναι ο καρπός αυτής της ένωσης.
Η ευκαιρία παρουσιάστηκε στο τέλος της σεζόν 2017-18, όταν και η Ιέρ-Τουλόν, μια ομάδα πρώτης κατηγορίας που υποβιβάστηκε, βρέθηκε σε οικονομική δυσπραγία και βάδιζε ολοταχώς προς χρεοκοπία. Ο Καν παρουσιάστηκε αμέσως και αγόρασε την άδεια της Ιέρ, μέσα σε λίγες μέρες έφτιαξε την «Paris Basketball Investments» και… έτοιμος ο σύλλογος. Ως έδρα ορίστηκε η «Σάλα Ζορζ Καρπεντιέ», 4.800 θέσεων, στο πιο κεντρικό σημείο της πρωτεύουσα που μπορούσε να βρει, στο 13ο διαμέρισμα.
Ο Καν είχε ενημερώσει την επαγγελματική γαλλική λίγκα για τα μεγάλα του σχέδια, ως εκ τούτου το πρώτο ματς της ομάδας στις 28 Σεπτεμβρίου 2018 είχε πολλούς επίσημους: Ο πρόεδρος της ομοσπονδίας, ο πρόεδρος της λίγκας, ο πρόεδρος της ένωσης διαιτητών… Δυστυχώς, όμως, είχε και μόνο 800 θεατές, που είδαν την ομάδα να χάνει από την Ντενέν με 71-64 για το κύπελλο. Παρά το διαφημιστικό σπρώξιμο απ’ όλο το θεσμικό μπάσκετ, ο κόσμος δεν έδειχνε να συγκινείται.
Τότε έπεσε η ιδέα που ονομάστηκε “match-event”! Δηλαδή κάθε εντός έδρας αγώνας να «συμπίπτει» με άλλες εκδηλώσεις. Για παράδειγμα, στο πρώτο ματς της λίγκας LNB ProB η διοίκηση κάλεσε τον ράπερ Oxmo Puccino να τραγουδήσει πριν και μετά το ματς και κάλεσε, επίσης, τον βετεράνο αθλητή του στίβου (110μ. εμπόδια) Λατζί Ντουκουρέ για να τον βραβεύσει. Αυτό ήταν! Στο ματς έδωσαν το «παρών» πάνω από 4.000 άνθρωποι. Οι οποίοι, βέβαια, κυρίως πήγαν για τον ράπερ, όχι για το μπάσκετ.
Τη σεζόν 2019-20 η ομάδα αποφάσισε να φτιάξει και τμήματα υποδομής, αλλά και να επενδύσει σε σοβαρές μεταγραφές. Ήταν, όμως, φανερό ότι επένδυε εκτός από μπασκετικά και…φυλετικά. Το προφίλ των νεοφερμένων ήταν συγκεκριμένο: Γάλλοι παίκτες μεν, αλλά με αφρικανικές ρίζες, όπως ο Αμάρα Σι, ο Νομπέλ Μπούνγκου Κολό κτλ. Στις 16 Ιανουαρίου μπήκε μπροστά ένα νέο πρότζεκτ, η προσέγγιση της μεγάλης ασιατικής κοινότητας. Η ομάδα ανακοίνωσε ότι το ματς της με την Αιξ-Μοριένε θα γινόταν στη μεγάλη Accor Arena (15.000 θεατές) για να γιορταστεί με διάφορες εκδηλώσεις η… κινεζική πρωτοχρονιά! Όσο περίεργο κι αν φαίνεται, είχε αποτέλεσμα. Το γήπεδο γέμισε, ενδιαφέρθηκε μέχρι και η τηλεόραση να δείξει το ματς (κάτι σπάνιο για αγώνα Β’ κατηγορίας) και παρά την ήττα με 102-83 το νερό είχε μπει στο αυλάκι.
Η περίοδος 2020-21 ήταν η τελευταία της ομάδας στη Β’ κατηγορία. Οι συναυλίες των ράπερ έδιναν κι έπαιρναν, και μάλιστα ένας απ’ αυτούς, ο Sheck Wes, εξέφρασε την επιθυμία να… αγωνιστεί και στην ομάδα! Ο Καν βιάστηκε να συμφωνήσει. Ο Αμερικανός ράπερ αγωνίστηκε σε τρία ματς (από 2-3 λεπτά το καθένα), αλλά τα εκατομμύρια των φίλων του (ανάμεσά τους και πάρα πολλοί Γάλλοι) ακολούθησαν την ομάδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ο μέσος όρος θεατών ανέβηκε κι άλλο.
Μετά την άνοδο στην LNB Pro A όλοι πείστηκαν ότι το εγχείρημα πια, έτσι όπως «δουλεύεται», δεν είναι πυροτέχνημα. Για τη σεζόν 2022-23 η ομάδα επιλέχθηκε να συμμετέχει στο EuroCup, στο ντεμπούτο της στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Το 2023 συμφώνησε με τον Φινλανδό Τουόμας Ιισάλο, ο οποίος είχε μόλις κερδίσει το Basketball Champions League με τη Μπον. Λεφτά για μεταγραφές υπήρχαν πάντα, αυτό που νοιάζει τη διοίκηση είναι να υπάρχει ανταπόκριση του κόσμου. Γι’ αυτό δεν έλειψαν τα πειράματα. Η ομάδα έπαιξε αγώνα πρωταθλήματος μέχρι και στο ανοιχτό «Κορτ Φιλίπ Σαρτιέ», στις εγκαταστάσεις που διεξάγεται το Ρολάν Γκαρός! Ακριβώς 10.424 θεατές πήγαν να χαζέψουν τον ιστορικό αγώνα, η πρώτη φορά που η ομάδα μάζεψε πενταψήφιο αριθμό θεατών στην ιστορία της.
Μπορεί η Παρί να μην έχει κερδίσει ακόμη τίτλο πρωταθλήτριας στην Γαλλία, ωστόσο κατάφερε να κερδίσει το προηγούμενο EuroCup και να αποκτήσει έτσι την ευκαιρία να παίξει στη Euroleague. Η σύγχρονη Adidas Arena (έτσι ονομάζεται για διαφημιστικούς λόγους η Αρένα Πορτ ντε λα Σαπέλ) εγκαινιάστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και έχει 8.000 θέσεις. Η ομάδα έκλεισε την περασμένη σεζόν στη Γαλλία με μέσο όρο 2.675 θεατές ανά εντός έδρας ματς. Φέτος με τη γκλαμουριά της Εuroleague ελπίζει να τους διπλασιάσει. Τουλάχιστον. Γι’ αυτό ανακοινώθηκε ότι φτιάχνεται και ομάδα γυναικών. Αλλά και ότι η
Μην απορήσετε, λοιπόν, αν ρίξετε απόψε μια ματιά στις εξέδρες και δείτε πολλούς θεατές αφρικανικής ή ασιατικής καταγωγής κι ελάχιστους Ευρωπαίους. Αυτή είναι η στόχευση εξαρχής. Η Παρί έχει μεγάλες φιλοδοξίες για τα ματς αυτά, γι’ αυτό ανακοίνωσε ότι θα τα δώσει στην Accor Arena.
Πηγή: Sport DNA